به گزارش خبرنگار مهر، محمود سیادت ظهر سه شنبه در نشستی با استاندار خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت بازنگری در ساختار مدیریت روابط اقتصادی با افغانستان گفت: در گذشته ستادی با عنوان «ستاد افغانستان» در وزارت امور خارجه وجود داشت که منحل شد؛ بازگشت این ستاد بارها در جلسات مختلف با مسئولان وزارت امور خارجه مطرح شده است و پیشنهاد شده این موضوع از طریق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی یا دفتر معاون اول رئیسجمهور پیگیری شود.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان افزود: پس از جنگ در افغانستان، استقبال گستردهای از ایرانیها صورت گرفت و فضای همراهی و همدلی میان دو طرف شکل گرفت که ظرفیت مهمی برای توسعه روابط محسوب میشود.
وی با اشاره به وضعیت تصمیمگیریهای اقتصادی در کشور گفت: پراکندگی تصمیمات و متولیان در استانداری در خصوص مسائل مربوط به افغانستان، یکی از چالشهای موجود است و لازم است یک مسئول مشخص برای این حوزه در استان تعیین شود تا پیگیریها به صورت متمرکز انجام شود.
سیادت با اشاره به ظرفیتهای اقتصادی منطقه اظهار کرد: خراسان رضوی به دلیل جایگاه جمعیتی و اقتصادی خود باید نقش فعالتری در بهرهگیری از فرصتهای موجود ایفا کند. کشورهای شرقی منطقه به شدت خواهان و علاقهمند به همکاری با فعالان اقتصادی ایرانی هستند.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان ادامه داد: ازبکستان در سالهای اخیر رشد قابل توجهی در صادرات به افغانستان داشته است. رقبای سرمایهگذاری ما در این بازار فعالانه حضور دارند و حتماً لازم است بانکها و صندوق توسعه صادرات نقش مؤثرتری در توسعه صادرات ما به این کشور داشته باشند.
وی با اشاره به ظرفیتهای فرهنگی و نهادی اظهار کرد: تشکیل کارگروه فرهنگی با عنوان «همدلی» و تبدیل آن به بنیاد فرهنگی میتواند در توسعه همکاریهای فرهنگی میان دو کشور مؤثر باشد و برنامههای مشترک فرهنگی در این چارچوب قابل اجراست.
نظرات کاربران