هنر سلامت
0

خراسان رضوی باید در روابط با افغانستان پیشتاز و پیشنهاد دهنده باشد

تصویر پیدا نشد !
بازدید 1

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین مظفری ظهر سه شنبه در نشست با حسین محمدیان، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، پیام رشیدی، مدیر امور بین الملل اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: باید یک نامه تحلیلی، واقعی و دقیق درباره مسائل و فرصت‌های مرتبط با افغانستان تهیه و از طریق استانداری برای رئیس‌جمهور ارسال شود و رونوشت آن نیز در اختیار وزیر امور خارجه قرار گیرد. در این خصوص، می‌توان ساختاری هم برای ستاد هماهنگی افغانستان در خراسان رضوی تشکیل داد.

استاندار خراسان رضوی افزود: پیشنهاد ما ارائه یک ساختار مشخص برای مدیریت و پیگیری موضوعات مرتبط با افغانستان است و در صورت لزوم این موضوع می‌تواند در شورای عالی اداری نیز مطرح شود. خراسان رضوی باید در این حوزه هم پیشنهاددهنده و هم پیشتاز باشد و نباید منتظر بمانیم تا دیگران در خصوص آن تصمیم‌گیری کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و فرصت‌های همکاری میان ایران و افغانستان اظهار کرد: در شرایط فعلی احتمال شکل‌گیری سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه وجود دارد و باید زمینه اجرای پروژه‌های مشترک با سرعت فراهم شود.

مظفری همچنین با اشاره به گفتگوی خود با سید علی مدنی‌زاده، وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص مرز دوغارون گفت: درباره این مرز باید به سرعت تصمیم‌گیری شود. فرصت‌های زیادی از دست رفته و اکنون دیگر نباید این فرصت‌ها از دست برود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به تغییر فضای عمومی افغانستان نسبت به ایران گفت: شرایط کنونی یک نقطه عطف در روابط دو کشور است و در حال حاضر همراهی‌های قابل توجهی از سوی افغانستان با ایران وجود دارد و با وجود هزینه‌های سنگین اقتصادی در سال‌های گذشته اکنون فرصت‌های جدیدی در روابط دو کشور شکل گرفته است.

وی با تأکید بر ضرورت ساماندهی ساختارهای داخلی مرتبط با این حوزه گفت: باید مرکز مطالعات آسیای میانه و افغانستان در خراسان رضوی ایجاد گردد تا نگاه فرهنگی و اقتصادی به صورت تلفیقی دنبال شود و در کنار آن مسائل داخلی از جمله مناطق آزاد، موانع حقوقی و اتباع غیرقانونی نیز به صورت همزمان مدیریت شود.

مظفری گفت: در شرایط کنونی دولت و ملت افغانستان به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند و ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است. این هم‌افزایی و نزدیکی میان دولت و بخش خصوصی و روابط بین دو دولت ایران و افغانستان فرصتی تاریخی است که به هیچ وجه نباید آن را از دست بدهیم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + پنج =

مشاهده بیشتر