به گزارش آیمد 90، مدیر کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با استناد به دادههای جهانی و استانداردهای اروپایی، ادعاهای مطرحشده درباره کمبود نسبی تجهیزات تصویربرداری را رد کرد و بر برتری شاخصهای سلامت در کلانشهر تهران تأکید نمود.
علی علیزاده مدیر کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در تشریح جزئیات آمارهای ارائهشده گفت: مبنای مقایسه انجامشده، استانداردها و دادههای جهانی است که نشان میدهد به طور میانگین در قاره اروپا، به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت، یک دستگاه امآرآی وجود دارد.
وی افزود: با اعمال این استاندارد برای کشور انگلستان که جمعیتی حدود ۶۹ میلیون نفر دارد، انتظار میرود تعداد دستگاههای فعال در حد همان نسبت یا کمی بیشتر باشد.
وی تصریح کرد: براساس بررسیهای میدانی و دادههای موجود، تعداد دستگاههای امآرآی نصبشده و فعال در شهر تهران، از تعداد تخمینی مبتنی بر این استاندارد برای کل کشور انگلستان بیشتر است.
علیزاده تأکید کرد: بنابراین وقتی صحبت از برتری سرانهای میشود، منظور مقایسه تراکم دسترسی در یک کلانشهر پیشرفته با میانگین کشوری یک کشور اروپایی است که در این شاخص، تهران وضعیت مطلوبتری را از نظر دسترسی شهروندان به این فناوری نشان میدهد.
مدیر کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو همچنین به اهمیت حیاتی نظام نگهداشت اشاره کرد و گفت: در دنیا حدود ۱۰ درصد بازار تجهیزات پزشکی به تعمیر و نگهداری تجهیزات سرمایهای اختصاص دارد. با در نظر گرفتن بازار حدود ۴۳۰ همتی تجهیزات پزشکی، حداقل ۱۰ درصد معادل ارزی این رقم، باید از سوی شرکتها صرف تعمیر و نگهداری شود تا کیفیت عملکرد دستگاهها حفظ گردد.
وی خاطرنشان کرد: حجم سرمایهگذاری انجامشده در بخش تجهیزات پزشکی در سالهای اخیر بیسابقه بوده است. اگرچه برخی آمارهای منتشرشده در رسانهها ممکن است با دادههای لحظهای سامانههای نظارتی تفاوت داشته باشد، اما روند کلی رشد دسترسی به خدمات تصویربرداری پیشرفته در کشور کاملاً محسوس و رو به افزایش است و تلاش ما بر تکمیل زنجیره تأمین و ارتقای کیفیت خدمات است.
نظرات کاربران